LCMT 2018

Houffalize-Clervaux-Petite Suisse-Wiltz-Houffalize
187 km
3197 hoogtemeters

Deze eerste etappe brengt ons naar het prachtige Groothertogdom Luxemburg. Na 12 km verlaten we België om richting Clervaux te fietsen. Hier wordt de eerste beklimming al voorgeschoteld. Daarna wordt koers gezet richting de Duitse grens, om dan langs de boorden van Die Our richting Echternach te fietsen. Op deze weg langs de Duits-Luxemburgse grens krijgen de renners 3 stevige beklimmingen voorgeschoteld, waarvan de nieuwe Mont-Saint-Nicolas in Vianden! Even voor Echternach wordt rechtsomkeer gemaakt en gaan we via het idyllische Müllerthal richting Ettelbruck. Hier volgt een lange, gezapige klim van 9 km, gevolgd door de waarschijnlijk lastigste klim van het parcours na 143 km. Na Wiltz volgt nog een korte, maar stevige klim. Om dan weer richting België te fietsen en na 185 lastige kilometers terug aan te komen in Houffalize.

Na 27 km: 3,4 km aan 4,4%
Na 143 km: 2,6 km aan 8,2%
Na 157 km: 1,8 km aan 7,7%

BEVOORRADING
Na 53 km: Stolzemburg (splitsing XL en L)
Na 90 km: Berdorf (La petite Suisse)
Na 141 km: Göbelsmühle

ETAPPE 1 - L (Cyclo)

Houffalize - Clervaux/Stolzembourg/Vianden - Houffalize
130km
2214 hoogtemeters

Deze eerste etappe brengt ons naar het prachtige Groothertogdom Luxemburg. Na 12 km verlaten we België om richting Clervaux te fietsen. Hier wordt de eerste beklimming al voorgeschoteld. Daarna wordt koers gezet richting de Duitse grens, om dan langs de boorden van Die Our richting Stolzembourg te fietsen. Daar verlaten we de XL-fietsers om meteen een serieuze klim te nemen richting Putscheid. Na 70 km komen terug op het XL-parcours en nemen we meteen een volgende beklimming, 2,6 km aan 8,2%. Dan wordt koers gezet richting Wiltz om daar nog een korte, maar stevige klim te nemen. Dan gaat het weer richting België om na 115 lastige kilometers terug aan te komen in Houffalize.

Na 27 km: 3,4 km aan 4,4%
Na 53 km: 2,4 km aan 8,7%
Na 74 km: 2,6 km aan 8,2%
Na 87 km: 1,8 km aan 7,7%

ETAPPE 1 - M (Cyclo)

Houffalize - Clervaux/Wiltz - Houffalize
72 km
1054 hoogtemeters

De medium-etappe op dag 1 van LCMT start richting Clervaux, waar het de XL- en L-etappe links laat en meteen richting Wiltz gaat. Net nabij Clervaux en Wiltz liggen 2 lastige hellingen.

Na 30 km: 2,2 km aan 4,9%
Na 46 km: 2,8 km aan 4,8%

ETAPPE 2 - XL (CYCLO)

Houffalize - côte de Wanne/Oostkantons - Houffalize
162 km
2262 hoogtemeters

De 2e CYCLO-etappe brengt ons in een prachtig stukje Belgische natuur. Eerst trekken we richting via de Ourthevallei en Wibrin naar Vielsalm om aansluitend de befaamde Côte de Wanne te beklimmen. Een mooie indicator of de benen goed zitten voor vandaag. Dan gaat het via Stavelot richting de Oostkantons, inclusief passage bij het Lac de Robertville. Via sprookjesachtige plaatsen als Butgenbach, Sankt-Vith en Burg Reuland loopt het nadien weer zuidwaarts richting Houffalize.

profiel 2de etappe cyclo
VERSLAG VERKENNING 2DE ETAPPE VAN DE LCMT CYCLO – met focus op deel Oostkantons

De tweede WEG-etappe van de LCMT-cyclo belooft opnieuw meer dan prachtig te worden. Wetende dat de startfase voor de XL-afstand eerst via Wibrin en Montleban richting Salmchâteau en Vielsalm gaat, wilden we tijdens de verkenning vooral 'voelen' wat de zone richting Oostkantons te bieden heeft. En na Vielsalm is dat heel wat. De Côte de Wanne bijvoorbeeld. Bekend van Luik-Bastenaken-Luik gaat die temidden een prachtig landschap fluks omhoog. Stukken tot 15% maar doorgaans tussen de 8 à 10% bergop. Op de top bij het kerkplein viel ons oog ook op het WO II-herdenkingsmonument waarin de Amerikaans-Belgische vriendschap bekrachtigd staat.

Parachutegewijs aan ‘slechts’ 58 km/u

Monument ter ere van de Amerikaanse paracommando's dat inspireert om parachutegewijs naar beneden te duiken langs de andere kant van de 'berg'. De vriespunt-temperatuur zorgde er wel voor dat we het hoofd voldoende koel hielden om zeker in de bochtenrijke afdaling géén risico te nemen. Een maximale daalsnelheid van 'slechts' 58 km/u. Opgepast dat je niet pardoes door rijdt naar Stavelot. In een bocht naar links gaat het parcours immers rechtdoor, een nog iets smallere weg in richting Hénomont. De weg - steil omhoog alweer - was goed berijdbaar. Helemaal warm gedraaid bereikten we de top waar enkele huizen dus dat dorp vormen. Linksaf de bredere asfaltweg op zetten we koers naar Stavelot. Ook hier weer een technische, felle afzink op het einde.

860 hoogtemeters in minder dan 35 km

Net voordat je linksaf de huizenrij van zuidelijk Stavelot binnenrijdt, moet je een haakse bocht naar rechts nemen. Op die manier ontwijken we de 'bewoonde wereld' en volgde een prachtige natuurweg, op zeker ogenblik ook naast zo'n typische torenhoge rotswand met links majestueus uitzicht over de vallei richting Malmédy. Hier vernieuwen we het parcours ten opzichte van 2017. We gaan nu verder de Oostkantons in, Robertville, Butgenbach... Toch is dit géén dodelijk stuk, want een keer we ons in die Oostkantons bevinden blijft de weg wel op en neer gaan, maar zijn de lange en steile beklimmingen achter de rug.

Genieten van venen en … reeën!

We ontdekten heerlijke en exclusieve fietsweggetjes. Maar hét nature moment moest nog komen. Plots blijken we temidden de reeën te fietsen. Ze huppelden letterlijk voor onze fiets de weg over, hun grijsbruine wintervacht met sneeuwwit - best grappig - achterwerk!

Etappe 2 - L (Cyclo)

Houffalize - Oostkantons - Houffalize
117 km
1700 hoogtemeters

De middenafstand of 'large' van de 2de etappe slaat de Col d'Haussire passage over. We fietsen vanuit Houffalize meteen noordwaarts richting aanknopingspunt met de XL (de Route de Liège volgen dus). De rest van het parcours is volledig identiek aan de XL, zij het dus 36 km korter en 571 hoogtemeters minder te verteren. Na 125 km arriveren we terug in Vielsalm.

Na 40 km: 2,2 km aan 6,1%
Na 45 km: 2,7 km aan 5,2%
Na 58 km: 2 km aan 6,6%

ritprofiel LCMT cyclo etappe 2 large

ETAPPE 3 - XL (CYCLO)

Houffalize - Lac de la Haute-Sûre/Wiltz/Clervaux - Houffalize
145 km
2062 hoogtemeters

De derde cyclo-etappe is dan wel de korste, maar daarom niet de minst lastigste. De rit begint meteen met de côte de Saint-Roch, met percentages tot 18% een lastige opener. Via golvende wegen trekken we zuidwaarts richting Strainchamps. Na 72 km gaan we terug het Groothertogdom Luxemburg binnen. Hier worden de beklimmingen wat zwaarder. Via het Lac de la Haute-Sûre gaan we richting Wiltz om hierna een stevige beklimming te trotseren. Via Clervaux keren we dan na 129 km terug naar België om een tiental kilometers later te arriveren in Houffalize.

Na 1km: 1,2km aan 9,1%

Houffalize - Lac de la Haute-Sûre/Wiltz/Clervaux - Houffalize
103 km
1553 hoogtemeters

De derde cyclo-etappe is dan wel de korste, maar daarom niet de minst lastigste. De rit begint meteen met de côte de Saint-Roch, met percentages tot 18% een lastige opener. Via golvende wegen trekken we zuidwaarts richting Groothertogdom Luxemburg. Na 17 km verlaten we het XL-parcours, om na 44 km terug op XL-parcours te fietsen. Hier worden de beklimmingen wat zwaarder. Via het Lac de la Haute-Sûre gaan we richting Wiltz om hierna een stevige beklimming te trotseren. Via Clervaux keren we dan na 93 km terug naar België om een tiental kilometers later te arriveren in Houffalize.

Na 1km: 1,2km aan 9,1%
Na 47km: 5,3km aan 2,6%
Na 65km: 2,6km aan 5,6%
Na 79km: 2,3km aan 5,2%

ETAPPE 3 - M (CYCLO)

Houffalize - Wiltz/Clervaux - Houffalize
74 km
1117 hoogtemeters

De kortste afstand van de laatste dag voor de cyclo-renners bedraagt 74 km, met 1117 hoogtemeters. Dit parcours bevat dezelfde stukken als de eerste dag, maar dan in omgekeerde richting. Een ideaal parcours om op een iets rustigere manier af te sluiten.