LCMT 2023

LCMT 2023

Nieuws

Paasnieuws LCMT holiday

Het ziet er naar uit dat de LCMT-mountainbike holiday een leuke groep van 80 à 100 mountainbike-fanaten bijeen zal brengen. Dat getal hadden we ook voor ogen toen we na de evenementiële problemen in Malmédy moesten terugschakelen naar dit scenario. Zelf heb ik de jongste dagen en weken vol gas moeten geven in voor het Biking Box Fietsbelevingscenter (4 maanden durende renovatie/ dan alles klaar krijgen voor dringende heropening/ dan topweekend met Gent-Wevelgem/ intussen al flink wat te begeleiden fietstours + fietsverhuur…).

Kortom, LCMT moest eventjes wijken maar we laten de voorbereidingen niet los.  Komend paasweekend wordt het uitgestippelde parcours daar nog eens gecontroleerd (na winterperiode). Vanaf 15 april zullen we over definitieve GPX-files beschikken. U zal die doorgestuurd krijgen, uiterlijk 10 dagen vooraf (8 mei ten laatste). Misschien zelfs al op 1 mei.

Iedere deelnemer (ook de nu nog nieuwe aanmeldingen die binnenkomen) zullen hoofdzakelijk via directe nieuwsbrieven op de hoogte gehouden worden van deze LCMT-mountainbike holiday. Op de website zal er dit keer minder verschijnen dan was het een officiële manifestatie of wedstrijd was geweest.

Alle informatie wordt vanuit de optiek van een MTB-holiday gebracht. Een deelnemerslijst als zodanig zal trouwens niet langer gepubliceerd worden, ten einde geen verkeerde indruk op te wekken. De gemeente Malmedy heeft ons wel verzekerd dat deze MTB-vakantieformule géén enkel probleem vormt. Natuurlijk zal er niet gekoerst worden, zijn er dit keer géén seingevers, géén echte groepsstarts. Maar er zal wel een hele leuke vriendschappelijke sfeer hangen. Ook na de ritten kan er in de diverse aangegeven logementen verbroederd worden. De cafetaria van de Jeugdherberg in Bevercé wordt zo’n beetje een LCMT-café ūüėČ. In Daft-hotel en My-hotel zullen gelijkgestemde fietszielen elkaar ook wel vinden (én, beloofd dat wij overal ook eens langskomen na de etappes!).

Concreet vragen we jullie nu wel te antwoorden op onderstaande vragen:

  1. Kies je voor de JEUGDHERBERG_formule? Indien ja, wil dat dan uiterlijk tegen 12 april bevestigen. We hebben al een lijst, maar het kan nooit kwaad om dit dubbel te checken. We moeten immers de aantallen + gevraagde kamers dan definitief vastleggen.
  2. Kies je voor logement in DAFT-hotel of MY-hotel? Wil je dit ook even laten weten, hoewel je voor de rest alles in eigen beheer regelt. Maar zo krijgen wij een idee van de opkomst aldaar.
  3. Heb je al een afstandskeuze gemaakt per dag? XL – L – Medium?
  4. Last but not least: wie zou liefst in 'groep' (dus groepjes onder fietsgids-begeleiding) de etappes af werken? Uiteraard speelt ook de afstandskeuze hierboven dan een rol, zodat we dit georganiseerd krijgen met onze eigen MTB-gidsen. Je kan natuurlijk altijd op eigen houtje eigen groepjes vormen.

Tot slot: elke LCMT-mountainbike holiday deelnemer zal een gedetailleerd programma ontvangen met tijdstippen waarin de - uiteraard - vrije starts kunnen genomen worden + wanneer de bevoorradingsposten onderweg bemand zullen zijn.

We kijken ook voor een kiné-(massage)-team, een depannage-service, mecanicien-service en de klassieke bike-wash die normaliter zal opgesteld staan aan de Jeugdherberg in Bevercé. Omdat het géén 'wedstrijd' of officiële manifestatie is, worden de microfoon-mededelingen beperkt gehouden tot vaste momenten. Zal er in principe géén (luide) muziek gespeeld worden en is er geen sprake van seingevers. In elk geval doen we er alles aan om in een gezellige en kameraadschappelijke sfeer 3 heerlijke mountainbikedagen van te maken!

 

Meer lezen

LCMT mountainbike vakantie 2023

 

« Oui, non, oui, non, oui, non, oui, NON... » (= recente communicatie met gemeentelijke overheden Spa, Stavelot en Malmedy)

LCMT terug naar de ‘roots’: gezellig samen voor, tijdens en na genieten van mountainbiken +  dan toch Hemelvaartweekend 19-21 mei
Concept wordt meer ‘fietsvakantie’ dan ‘evenement’ of ‘wedstrijd’

 

De spreekwoordelijke incasseringsdrempel vanuit finaal onwillige lokale Waalse overheden is nu echt overschreden. De laatste NEEN (uitleg zie verder) verplicht de LCMT tot een directe en radicale koerswijziging.
Concreet beslist de LCMT-organisatie vandaag, in de eerste plaats ten behoeve van wie zijn LCMT al heeft gepland en voor ieder die hierna ook nog wil ingaan op ons ‘kwalitatieve back to basics’-aanbod zijnde:
mét HEMELVAART (19-20-21 mei ’23) driedaags all-in MTB-arrangement vanuit Malmedy.

  • of u kiest volledig vrij voor een eigen alternatief logement.
  • Of u gaat in op ons aanbod in één van de twee voor LCMT vastgelegde verblijfsaccommodaties: hetzij half pension vanuit de Jeugdherberg in Bevercé, hetzij eveneens half pension vanuit DAFT-hotel.

 
Alles samen is er plaats voor maximaal 120 mountainbike-liefhebbers  die zo alsnog de 3 door ons uitgewerkte – prachtige  – etappes (telkens in 3 afstandsversies, XL – large – medium) kunnen rijden.
Op GPS of onder begeleiding van ervaren MTB-gidsen (max. 15 bikers samen). Geen massa-start, wel dagelijkse vrije start met een marge van een klein uur tussen de eerste en laatste vertrekkers.
U krijgt een dagelijks startpakket (repen, sportdrank) + onderweg alle bevoorradingen + technische support  + verzekering tegen ongevallen.

  • Het logement in een van beide accommodaties kan via Biking Events worden geregeld. Zie hiervoor het on-line formulier (link) om uw keuze te maken.
  • DAFT-hotel is qua comfort vanzelfsprekend hoger in te schatten en dus ook wel wat duurder dan de Jeugdherberg. Tegen 20 februari krijgen we concrete prijsformule voor dit arrangement. Vanaf dan krijgt elke nu al ingeschreven LCMT-deelnemer prioritaire voorrang om hierop in te gaan.
  • Wens jij toch elders te logeren of had je al elders iets geboekt? Geen probleem, je blijft welkom om ons te vervoegen bij de dagelijkse startmomenten: ofwel aan de Jeugdherberg, ofwel in DAFT-hotel, waar je drinkbidons kunt vullen, ook nog dagelijks de papieren routemap zult ontvangen en al of niet kunt aansluiten bij een door ons te begeleiden groepje. Ook de bike-wash zal op beide lokaties beschikbaar zijn voor ieder die de LCMT-etappes komt meefietsen.
  • Je wenst NIET in te gaan op dit aanbod? Bekijk de 3 andere voorstellen onderaan deze nieuwsbrief, w.o. tevens de terugbetalingsmodaliteiten.

 
WAAROM DEZE KOERSWIJZIGING ?
Maar nu de feiten: er was al de eind januari opduikende datumproblematiek met Malmedy. Ondanks eerder toegezegd gemeentelijk akkoord vernemen we nu plots dat zelfs eenmalig verhuizen naar het Pinksterweekend geen oplossing is wegens toch nog te veel hinder door de vele geplande wegenwerken alsook ontoegankelijkheid van de sporthal in Malmedy. De weliswaar goedmenende sportschepen put zich uit in de verontschuldigingen (“mille excuses” – « Je sais que je te mets fort dans l'embarras et j'en suis vraiment désolé. » (* wie het wenst kan het mailverkeer dat we hebben ontvangen gerust eens nalezen, maar we houden het bij deze twee quotes)).
We willen nog steeds geloven dat deze goedmenende mens al zijn gewicht in de schaal heeft geworpen om de LCMT in Malmedy te laten plaatsvinden (“J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux font que malgré tout, cela ne sera pas possible. »)
Spijtig genoeg leverde dit achteraf gezien vooral veel tijdverlies en verspilde energie op.
Vraag ons niet waarom, maar een bienvenu’ (welkom) -gevoel missen wij al langer in de Ardennen, telkens we waar dan ook aankloppen om het nochtans bewezen succesvolle LCMT-format ergens neer te planten. Sinds 2017 rezen er om de haverklap problemen omtrent toelatingen, met covid als toetje. In 2022 bleek de LCMT dan voorbij de pandemie ondanks geschreven (!) principe-akkoorden toch niet  terecht te kunnen in Spa (“Oui, non, oui, non”)  en bij de oktober-aanvraag voor ’23 evenmin in Stavelot (“Oui, non…”). Zodoende werd afgelopen najaar al veel tijd verloren alvorens we de nieuwe LCMT-pleisterplaats durfden aankondigen.

Qua parcoursvoorbereiding en toeristische uitstraling leek Malmedy plots dé oplossing. In de laatste week van december zette het stadsbestuur hiervoor het licht op groen tijdens een persoonlijk onderhoud ter plaatse. Op dat moment zonder enige kanttekening of opschortende voorwaarden. Ja, er moest wel nog een technische vergadering rond het aspect verkeersveiligheid met de lokale politie volgen. Ergens in februari, pas de problème quoi. Als deze woorden van de bevoegde schepen zelf komen, ben je geneigd om dat als bindend te bestempelen. We beslisten dan ook om de inschrijvingen eindeijk te heropenen.  Langer wachten kon eenvoudigweg niet, wil je tegen pakweg februari-maart weten waar je als meerdaagse organisatie aan toe bent. We voelden ook de druk van het deelnemersveld dat stilaan popelde om terug in te schrijven. En neen, het almaar opschuiven van de opening der inschrijvingen lag toen al lang niet meer aan de nieuwe boekingsmodule. Wel aan het plotse ‘non’ van Stavelot en het langdurig moeten zoeken naar een nieuwe bestemming. Malmedy dus. Vlakbij Stavelot en zo alvast niet al te veel herwerken van de reeds voorbereide etappekaarten.
Helaas achterhaalde de realiteit ons nu tot twee keer toe. Eind januari doken er opnieuw problemen op: de in mei geplande wegen- en andere werken alsook een gymnastiektoernooi en naar verluidt “te veel andere evenementen dat weekend” verjoegen de LCMT uit het aangevraagde Hemelvaartweekend. Maar de schepen had verlossend nieuws: Pinksteren zou wel OK zijn voor de gemeente. We dienden per kerende alle aanvragen opnieuw in bij de omringende gemeentes en de bevoegde diensten voor Natuur en Bos. Net klaar hiermee werd de ultieme bom in onze mailbox gedropt, vergezeld alweer van oprechte verontschuldigingen en talrijke spijtbetuigingen dat het toch niet zal gaan om de LCMT als sportmanifestatie voor pakweg 300 deelnemers vanuit de sporthal goed te keuren. En dat er géén openingen meer zijn om voor deze lente een oplossing te vinden. Pas de LCMT à Malmédy donc. Point final. Tenzij : er is geen enkele toestemming vanwege de gemeente nodig om een driedaagse fietsvakantie te organiseren. Antwoord van de schepen: “Dans cette formule, il n'y a pas de problème. Il n'y a pas d'autorisation à avoir de la commune sauf respecter le code de la route et le code forestier. »
In de voorbije dagen werden onze aangevraagde MTB- parcours al goed bevonden door de bevoegde diensten voor Natuur en Bos, zeker tijdens Hemelvaart. Want voor Pinksteren duiken alweer overlappende problemen op met andere evenementen in de omgeving, toch zeker voor etappe 2. Met Hemelvaart kunnen we echter zonder hinder overal ‘biken’ waar we hebben aangegeven te willen passeren. Wel zullen er géén pijltjes worden uitgezet, wordt op GPS of met gidsbegeleiding gefietst, want géén event, wel een mountainbike-vakantie!
Het is een ultieme oplossing die wij vooral aanreiken ten behoeve van al wie nu reeds zijn zinnen had gezet op terug 3 heerlijke MTB-dagen in de Ardennen in mei.  Met ons weliswaar iets kleinere organisatie-team blijven wij ons dus 100% engageren voor het garanderen van een all-in MTB-arrangement, weliswaar zonder competitie-allure. Maar door terug te grijpen naar opnieuw het inclusieve logement-aanbod en dus ook een gezamenlijke beleving voor én na de ritten, blijven we het LCMT-DNA getrouw.
 
FRUSTRATIES BIJ ZOVEEL ONWIL LEIDEN TOT NIEUW INZICHT ROND ARDENNEN BIKEN  + FLANDERS FIELDS GRAVEL-ALTERNATIEF EVENEMENT EIND AUGUSTUS
We moeten de realiteit in post-covid tijden onder ogen zien. Een grote LCMT met alle toeters en bellen plus wedstrijdformule organiseren kan enkel nog indien er zoals met Vayamundo in Houffalize 1 groot hotel is waar 80 tot 90%  van de deelnemers in terecht kan. Diverse pogingen om de LCMT in Spa, Stavelot of Malmédy een nieuwe toekomst te geven volgens het vroegere vertrouwde concept hebben niet tot een vruchtbaar resultaat geleid. Behalve veel bloed, zweet en tranen van frustratie.

Nu er in onze thuisbasis, de Westhoek en Ieper, wél animo en overheidssympathie aanwezig is voor de nieuwe geplande 3-daagse Flanders Fields Gravel Tour (www.flandersfieldsgraveltour.bike website en programma in volle opmaak), spreekt het voor zich dat we met ons team de event-focus in “eigen streek” zullen leggen. Op naar een LCMT-Flanders Fields model dus, te lanceren eind augustus!

Ondanks alles houden we nog steeds van de Ardennen en haar prachtige MTB-landschappen. Maar soms moet je de realiteit onder ogen zien. Er blijft maar 1 goed verhaal over daar. Met name een terugkeer naar het sociaal bindende gebeuren met tevens na de etappes onderlinge gezelligheid en ‘samenzijn’ rond de logeerplaats. Dit alles, met oog voor kleinschaligheid en veel onderling persoonlijk contact maakt essentieel deel uit van ons LCMT-DNA. Samen eten en drinken, napraten bij een gezellig glas, tesamen toekijken hoe de fietsen voor de volgende dag worden klaar gezet of schoon gemaakt. Misschien een kampvuur op de glamping van het DAFT-hotel… Kortom, de LCMT als gezamenlijke beleving, zowel voor, tijdens als na de feitelijke MTB-etappes.

VIER KEUZE-OPTIES !
Nu er al zo veel voorbereidend werk is gebeurd, inclusief goedkeuringen bekomen voor de bospassages, willen we iedereen die al was ingeschreven dus volgende vrije keuze uit 4 opties aanbieden:

  1. Je komt meefietsen tijdens de nu voorgestelde ‘fietsvakantie’ driedaagse met Hemelvaart. Wij zorgen als vanouds voor alles inclusief een leuk souvenir voor wie de 3 etappes weet te volbrengen.  Maar alle wedstrijdgebonden elementen alsook de bewegwijzering moeten we schrappen. Met GPS-tracks en de keuze om met onze mountainbike-fietsgidsen mee te gaan (groepjes van 10 à 15 zijn mogelijk) wordt het evenzeer genieten van de etappes waarin we reeds zoveel werk hadden gestoken.
  • Je voegt via het online-formulier (zie link) jouw logement-voorkeur toe aan je inschrijving, indien je nog niet zelf elders iets had geboekt! Ofwel in DAFT-hotel, ofwel in Jeugdherberg. Iedere reeds ingeschreven deelnemer krijgt link naar inschrijvingsmodule voor dat logement. Wie al ander logement elders heeft, blijft sowieso welkom en kan binnen de mate van het mogelijke ook ’s avonds bij ons aanschuiven voor het diner.
  • Wat met meerprijs van wie voor de chrono had ingeschreven? U kan dit extra bedrag ofwel recupereren of als kortingbon gebruiken voor drankjes in onze après-bike tent na afloop van elke LCMT-etappe.
  1. Je kiest voor GRATIS overzetting van jouw LCMT-2023-ticket naar de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour van 25 tot en met 27 augustus 2023 vanuit Ieper (waar we wél al zeker zijn dat lokale overheden 100% meegaan in dit project, hier géén risico meer op afstel)
  2. Je wenst een zo ruim mogelijke terugbetaling van je inschrijvingsgeld en vraagt hiervoor het terugbetalingsformulier aan. Een minimale administratieve afhouding van 15 EUR is het enige waarvoor wij uw begrip vragen, gezien alle gedane kosten, alsook de effectieve commissie die online betaling nu eenmaal met zich meebrengt.
  3. Je vraagt overzetting naar een nieuwe LCMT in 2024, al kunnen wij vandaag nog niets garanderen omtrent het al of niet terugkeren naar de evenement/wedstrijdformule. Malmédy dan toch? Of een geheel nieuwe locatie? Of een terugkeer naar Houffalize (mocht hotel Vayamundo dit opnieuw zien zitten?). Bij deze 4de optie garanderen wij 90% terugbetaling van het door u reeds gestorte bedrag indien we ook in 2024 niet zouden slagen in het tijdig vastleggen van gegarandeerde akkoorden met lokale overheden alsook in tweede instantie met eventuele verblijfsaccommodatie. Ook dan blijft het gratis overzetten naar bv. de Flanders Fields Gravel Tour 2024 of terug een LCMT-MTB-vakantie (zie huidige formule) mogelijk. Je stelt je beslissing dus uit omtrent al of niet recupereren van het betaalde inschrijvingsbedrag en kijkt even de kat uit de boom.

Elke deelnemer die reeds ingeschreven is krijgt bovenstaande keuze + aan te duiden logementmogelijkheid in een online-keuzeformulier doorgemaildU hoeft dus nu geen e-mail te verzenden, want dat zorgt alleen maar voor nog meer overload in de mailbox en vergroot de kans op mislopen van uw mail bij ons.

Er wordt eveneens een direct te boeken logementpakket via het online inschrijvingsformulier gelanceerd. We wachten nu nog even met dit laatste te openen omdat het DAFT-hotel nog een exacte kostprijsberekening op maat zal overmaken. Wordt tegen 20 februari verwacht. Het zou in totaal om een kleine 80 bedden gaan, zowel in kamers als in sfeervolle glampings. Daarnaast beschikken we nu al over 36 bedden in de Jeugdherberg ‘Hautes Fagnes’ in Bevercé (Malmédy). En intussen hebben we ook met My Hotel (in Malmedy) een akkoord om jullie daar logement aan te bieden (zie alles over logement in specifiek nieuwsbericht hierboven).

 

*********************************************************************************************************************************

MIJN PERSOONLIJKE IMPRESSIES (voor wie ze wil kennen…)
Ik kan niet anders dan met een persoonlijke noot besluiten. Toen mijn echtgenote en ik in 1999 de allereerste LCMT op het getouw zetten, werden we als moedige pioniers bestempeld.

In NEGEN dagen vanuit Nederlands Limburg, door de Ardennen naar finaal het strand van de Noordzee. Een heuse onderneming, du jamais vu in ‘de Lage Landen’ toen. We oogstten flink wat media-aandacht, zelfs van regionale en nationale televisie- en radiozenders. Ook Knack wijdde er een reportage aan, omdat men toen mountainbike als nieuwe life-style in de gaten had gekregen. Ik realiseerde, zelf aanvankelijk nog als actief beroepswielerjournalist, één van mijn levensdromen: mensen op de fiets krijgen en hen dezelfde diepe geluksgevoelens laten ontdekken die ikzelf, born to be a cyclist, altijd heb weten te vinden. Het was mij om meer dan de endorfines of dopamines te doen. Fietsen is én afzien én je grenzen verleggen. Mountainbiken doet daar nog een schepje bovenop, vooral door het directe contact met een vaak overweldigende natuur. En binnen LCMT-context zag ik altijd zorgvuldig toe op de toegevoegde waarde van het samen op pad gaan, het samen delen van al die ervaringen en kicks, ook tijdens een La Chouffe-après-bike moment (heldenverhalen “pro mille” ). Inderdaad, de vele avonden in Houffalize, al die jaren, na weer eens een geslaagde en voor iedereen uitputtende LCMT-etappe, zullen mij altijd bij blijven. Ik werd te pas en al eens te onpas door menig deelnemer aangesproken. Een vraagje hier, een inlichting daar… Dikwijls tevens resulterend in een aangename babbel waarin de desbetreffende deelnemer alras voor mij géén nummer meer was, maar een herkenbaar gezicht (soms nogmaals jaren later).

Ik heb LCMT-deelnemers mogen begroeten in mijn nieuwe, sinds 2019 gestarte Ieperse Biking Box fietsbar. Soms duurde het even vooraleer de klant-bezoeker door had dat IK het was, dé man van den LCMT )! En ik dan even in mijn geheugen graven: naam + gezicht... meestal kon ik de persoon wel weer plaatsen. En haalden we herinneringen op aan een editie uit 2015, 2008 of zelfs 1999 !
1999! Een eerste keer op pad met een 110-koppig peloton, allen evenzeer door avontuur aangedreven mountainbike-fanaten. Om dan enkele jaren later te vervellen tot de gekende  populaire 4-daagse in en rond de hiervoor zeer geschikte hotelaccommodatie van Ol Fosse d’Outh in het mekka van het mountainbiken, Houffalize. We voegden daar gedurende bijna 10 jaar nog de evenzeer populaire zomer-Houffamarathon aan toe. Later bleven mijn vrouw en ik niet van tegenslagen of veranderende trends gespaard. We pasten niettemin met succes de formule aan. Speelden in op de nieuwe, meer op comfort gestelde behoeften van het deelnemersveld (geen valiezengesleur meer, geen bagagetransporten, alles vanuit 1 locatie maar steeds met 3 toffe en originele lusritten). De CYCLO op de weg, met COMBI en andere formules werkten dit plaatje feilloos af. Zeker vanaf 2015 groeiden we opnieuw en elke editie oogde goed bezet zoniet volzet. Iedereen keerde tevreden naar huis. En kwam dikwijls het jaar nadien of enkele jaren later graag nog eens terug. Onze drive om verder te doen was al die tijd de appreciatie en dankbaarheid van onze deelnemers. Want het organiseren van zo’n topweekend kostte handenvol energie en ging privé dikwlijls ten koste van gezins-quality time

Toen kwam corona. Net tevoren hadden we een andere nekslag moeten incasseren: het hotel waar LCMT wel mee vergroeid leek gaf vanaf 2018 geheel onverwacht te kennen dat het na een grondige renovatie liever een ander niet-MTB publiek wou tijdens dat sowieso al populaire toeristische weekend in mei.
Net voor de corona-uitbraak hadden we mits enige speurwerk een geschreven akkoord gesloten met de Stad Spa om vanaf 2021 samen met een aantal grote hotels aldaar een nieuwe LCMT-uitvalsbasis uit te bouwen. Voor de vele trouwe deelnemers ook eens een nieuwe bike-omgeving, zo mogelijk nog verrassender, schoner, uitdagender? Corona dwarsboomde tot twee keer toe onze plannen en zorgde voor financiële zorgen op de koop toe (want géén overheidssteun of compensatiemaatregelen voor deze vzw): de laatste editie in Houffalize (toen al naar het voetbalveld verdreven) ging de pandemie-mist in.
Een jaar later idem met Spa. Wanneer het virus stilaan begon te wijken, dachten we anno 2022 opnieuw te kunnen starten vanuit Spa. Een vol huis (want veel inschrijvingen mee genomen en een pak nieuwe deelnemers die erbij kwamen), tot Spa volkomen onverwacht en wel héél laat (minder dan 3 maanden voor de start) zijn staart in trok. Zogezegd een formulier niet op de juiste datum correct ingevuld ontvangen, spijts eerdere versies weken van tevoren wel degelijk correct waren ingediend en we door  thuis werkende stadsambtenaren geen kans kregen om het dossier ter plaatse toe te lichten of eventueel verder in orde te brengen. Zelfs al reed ik er in putje winter naartoe (= 600 km… eveneens om dan al wat accommodaties te regelen), we geraakten het stadhuis letterlijk niet binnen (covid-maatregelen). Formulier onvolledig ingevuld?? Drogredenen, zo bleek achteraf. Het lokale diensthoofd Toerisme sprak mij letterlijk aan met de woorden: “Ce formulaire des cons” Het was echt politieke onwil om het LCMT-evenement daar te ontvangen. Spa misliep zo in elk geval een pak toerisme-inkomsten (reken op 800 logeerders gedurende minstens 2, vaak 3 nachten en het verteer op de terrasjes na de ritten…).
Die almaar stuggere NON-houding vanwege gemeentelijke overheden vis-à-vis fietsevenementen genre LCMT roept vragen op. Naar de echte redenen tasten we in het duister en als ik al vermoedens heb, dan zal ik die voorlopig niet publiekelijk uitspreken. Dat ik in april ’22 (!) met Stavelot in extremis een oplossing tevoorschijn toverde om een anders hopeloze zaak van de ondergang te redden was uitstel van executie. Nochtans klonk het tijdens de debriefing met het stadsbestuur tijdens de maand juni enkel dat we voor 2023 wel best iets vroeger onze aanvraag konden indienen. Maar die nieuwe aanvraag botste in Stavelot op dovemansoren. Tot we begin december droogweg via e-mail vernamen: non, er is geen plaats voor een LCMT op de activiteitenkalender van Stavelot.
We moesten de aangekondigde heropening der inschrijvingen uitstellen. Ja, er werd volop gewerkt aan een nieuwe boekingsmodule met het oog op nog professioneler verwerken van inschrijvingen. Maar dat was niet de werkelijke reden van het uitstel. We beslisten op dat moment een laatste poging te wagen en klopten aan bij Malmedy. Maar dat verhaal ken je.
Hadden we na het ‘NON’ van Stavelot al de 23ste LCMT-editie moeten afblazen? Misschien. Maar ik weiger sinds al die corona-tegenslagen in mijn events- en toerisme-ondernemingen nog meer dan vroeger om zomaar de handdoek te gooien. Ik wilde terwille van het LCMT-publiek tot het uiterste strijden voor overleven. Al ware het de laatste keer, een niet eens lastige parcoursverhuizing naar het naburige Malmedy bestempelde ik zelfs als een verbetering: aantrekkelijke toeristische plaats, meer logement mogelijk dan in Stavelot…
Intussen eist het Biking Box Fietsbelevingscenter in Ieper evenzeer al mijn aandacht op. Ook daar heb ik mij na 2 virus-rampjaren bij momenten met de moed der wanhoop uit de miserie gevochten. Om dan tijdens de huidige winter enerzijds blij te zijn met de  grondige renovatiewerken aan het Biking Box- (huur)pand, maar anderzijds klassieke ‘verbouwingskopzorgen en stress’ te ondergaan wegens het maar niet opschieten der werken. Als de Biking Box maar op tijd klaar geraakt voor het nieuwe (fiets-) toeristische seizoen!
Temidden al die zorgen heeft het aanhoudend negatief beoordelen van het LCMT-project door sommige lokale Waalse overheden mij doen inzien: het is zinloos om kost wat kost te proberen te behouden wat ginds door mensen met macht en invloed blijkbaar niet (meer) gewenst is.
Bijna een kwart eeuw heb ik me ingezet om fietsen en in het bijzonder mountainbiken in harmonie met de natuur in dit land te promoten en ook mogelijk te maken. Maar net als wat er al jaren rond de bouw van nieuwe voetbalstadions in dit land blijft sputteren, is het de jongste jaren qua goodwill en medewerking van bepaalde (Waalse) overheden stilaan ondoenbaar geworden om nog zoiets als een meerdaagse fietshappening te ‘mogen’ neerzetten. Het is werkelijk ontmoedigend om in dergelijke atmosfeer nog initiatieven te willen nemen. Het voelt als een Don Quichote-gevecht tegen de windmolens aan. En het geeft absoluut géén voldoening meer om op die manier iets te organiseren.
Misschien zeg jij nu tegen mij: “Jij met al jouw ervaring, hoe komt het dan dat je met zulke problemen kampt?”
Mijn antwoord: het evenement op zich, de parcours ontwerpen en uitstekend bewegwijzeren, sponsor-partners en een team van enthousiaste medewerkers bijeen zoeken, kortom de feitelijke organisatie van zo’n LCMT hebben we echt wel in de vingers. En heb ik altijd graag gedaan. Met de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour vanuit Ieper zijn we vast plan om dat nogmaals te bewijzen. Maar helaas hebben wij geen zeggenschap over ver afgelegen Ardeense overheden die dit moeten vergunnen. Evenmin kan ik een groot hotel van gedacht doen veranderen als dat plots liever géén LCMT-publiek meer met Hemelvaart wenst te ontvangen. Ook al is dat hotel daarmee uitverkocht!

Misschien vinden we richting 2024 wel een akkoord. Misschien met Malmedy (waar de sportschepen, zich nogmaals verontschuldigend ook letterlijk stelt: “J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux (…)”

We zijn nu al bezig met extra hotel(s) om de all-in formule vanuit Malmedy terug mogelijk te maken. Nu al denken we aan een logeercapaciteit van 360 bedden over 3 dichtbij gelegen accommodaties gespreid.

En lukt dat niet? Dan moeten we misschien eens praten met andere vakantieparken of grote hotels in een voor mountainbiken geschikte Ardennen-omgeving? Want misschien zijn er wel nog regio’s in de Ardennen waar ze blij zouden zijn met een paar honderd enthousiaste mountainbikers en/of koersfietsrijders (cyclo…) die gedurende 3 dagen toch ook flink wat toerisme-€’s in het laatje brengen?
Maar voor komende lente lukt dat niet meer. Ik richt me nu liever op projecten (Flanders Fields Gravel Tour & Biking Box-cycletours) waar ik wel enige controle over heb en waarvoor we absoluut willen klaar zijn straks. De jongste weken en maanden veel te veel werk, tijd én geld moeten steken in een 24-jarig geesteskind dat voorlopig een nieuwe wieg of thuis in de Ardennen ontzegd wordt. Iedereen die de LCMT gunstig genegen is mag trouwens mee in de bres springen om de succesformule terug mogelijk te maken. Versterking en verfrissing van het team? Altijd een goed idee!

PRETENTIELOOS SAMEN GENIETEN IN MEI OP DE MOUNTAINBIKE? WHY NOT?
Ten slotte hoop ik, beste mountainbiker/fietsvriend, dat we in mei alsnog met een fijne bende drie dagen fietsplezier kunnen maken. Op een pretentieloze manier, waarbij ikzelf – straks 24 jaar ouder en wijzer dan bij de LCMT-opstart – liefst zelf één van uw groepen kan en mag begeleiden als mountainbike-gids. Niet meer de ‘grote’ organisator/speaker/duivel-doet-al, maar in de natuur op de bike mee met jullie de uitdaging aangaan. En nadien samen genieten, als dat kan. Liever voortaan weer meer uren op de eigen fiets mezelf klaar stomen voor zo’n MTB-etappe met jullie, dan dit almaar groeiende pakket administratie-uren te moeten steken in ‘smekende’ toestemmingendossiers en beslommeringen. Die dan toch niet tot het gewenste resultaat leiden. Ik bespaar u het aantal keren dat ik weer eens een briefomslag met poststempel vanuit de Ardennen met enige bibberangst heb geopend: OEF, weer een toestemming die binnen is. Of, HELL, wat moeten we nou weer veranderen aan het parcours? Wat is er nu weer nog niet volledig ingevuld in hun almaar omslachtiger bureaucratische formulieren (die de jongste jaren ook daar als paddenstoelen uit de grond schieten)?
Op naar een zalige en zorgenvrije fietslente, voor jullie, voor alle medewerkers van het Biking Events/ Box-team, voor mijn gezin en (mag het even?) voor …mezelf.



Kurt Titeca, namens vzw Biking Events

“Opgeven staat niet in mijn wielerwoordenboek, tenzij doorgaan écht zinloos is…”

Meer lezen

1ste Flanders Fields Gravel Tour in de maak

Biking Events (sinds 1999 o.m. organisator van LCMT  in Ardennen) lanceert een nieuwe fietshappening: de 1ste Flanders Fields Graveltour. Eveneens een driedaagse tour maar nu vanuit de thuisbasis waar ook het eigen Biking Box Fietsbelevingscenter gelegen is: IEPER ! Daarmee zetten we volop in op de vele fietstroeven die de Westhoek te bieden heeft.

De jongste weken werkten we keihard achter de schermen om deze unieke gravel-driedaagse reeds in 2023 mogelijk te maken. In nauwe samenwerking met de Koninklijke Yperse Wielerclub die zelf op 27 augustus in staat voor de internationale UCI-junioreswedstrijd "Route des Géants" presenteren we binnenkort ook officieel dit nieuwe topweekend qua fietsbeleving in Ieper en de Westhoek.

In de Flanders Fields Gravel Tour worden de beproefde succesingrediënten van de LCMT ingepast. Een uitstekend verzorgd all-in arrangement dus, gekoppeld aan de optie om direct logement bij te boeken.

Maximaal 550 deelnemers (naar analogie met de bijna 55.000 namen op de Menenpoort) kunnen een deelnemingsbewijs bemachtigen, van zodra de inschrijvingen geopend worden.

Op de slotdag zal het voor 'locals' uit de streek bovendien mogelijk zijn om louter voor die ene dag in te schrijven (altijd mits inschrijving op voorhand, dus niet meer de dag zelf). En is er de optie om als 'gravel'-fietser in te tekenen op 'Coureur & Entrepreneur', een reeds eerder succesvol beproefd fietsconcept voor fietsende ondernemers die elkaar in koersplunje beter leren kennen. Coureur & Entrepreneur was in 2022 reeds een voltreffer, dan nog louter met een begeleide tocht op de weg. Nu op hetzelfde tijdstip de off-road optie van de Gravel Tour eveneens mogelijk wordt zullen max. 30 tickets van Coureur & Entrepreneur voor de Gravel-portie beschikbaar worden gemaakt.

De Flanders Fields Gravel Tour kun je rijden met gravelfiets, mountainbike of cyclocross-fiets.

De driedaagse Gravel Tour wordt tevens opgenomen op de wielerkalender van Wielerbond Vlaanderen (wie als wielertoerist of renner een vergunning heeft moet dus géén bijkomende verzekering betalen).

In afwachting van de officiële persvoorstelling alsook lancering van de specifieke website zullen we als organisatie nu eerst ijveren voor alle nodige toestemmingen, in het bijzonder voor het parcoursgedeelte dat we o zo graag gedeeltelijk over Noord-Franse wegen willen laten lopen. Wordt dus spoedig vervolgd.

Meer lezen

Roadbook LCMT 2022

Beste deelnemer

Met deze  LINK kun je meteen doorklikken naar het ROADBOOK van LCMT 2022!

Meer lezen

Kamerlijsten en andere praktische info richting start LCMT

Wie een verblijf in La Fraineuse (ADEPS-center, Avenue Amédée Hesse in Spa) heeft geboekt vindt onder deze LINK het overzicht van alle toegekende kamers of chalets. Ook de praktische informatie (zoals ophalen sleutel) staat er uitgelegd.

Verder geven we in dit nieuwsbericht een pak praktische inlichtingen richting de start van de eerste LCMT sinds 3 jaar, voor het eerst in Stavelot.

* uitsluitend afhaling van startpakketten in de sporthal van STAVELOT: voor CYCLO, TRIATHLON en COMBI enkel op donderdagochtend (start 1ste etappe) tussen 7u45 en 9u45 - voor MTB en CROSS-DUATHLON is het ook al mogelijk om op donderdagnamiddag tussen 16 en 18u in zelfde sporthal van Stavelot uw pakket op te halen. Vervolgens is het ophaalmoment ook daar voorzien op de ochtend van de eerste etappe, dus vrijdag 27 mei vanaf 7u45.

* parkeren in en rond Stavelot is zeer toegankelijk. Meeste parkeerzones zijn gratis. Hier een kort overzicht:

- nabij de sporthal en bij het voetbalstadion van RCS Stavelot (voor het voetbalstadion echter NIET op donderdagochtend wegens daar eveneens een toeristische fietstocht)

- langs de Route de Challes

- bij de abdij (achterkant oprijden)

- marktplein van Stavelot (wel hobbelige kasseien daar)

- nabij het winkelcentrum (o.m. bij Okay...)

- Spa Racing: hoek Rue St.-Laurent en Route de Malmédy

Mocht je een kleine opwarming niet ontzien: 5 km van de start in Malmédy zijn er ook heel wat parkings, o.m. bij het plaatselijke voetbalstadion van RFC Malmundaria.

 

* GPS-files worden aan alle deelnemers via RECHTSTREEKSE E-MAIL bezorgd en dit ten laatste 3 dagen voor de start. Waarom niet eerder? Om late parcourswijzigingen op te vangen als die nog zouden moeten worden doorgevoerd.

* Interesse in sportmassage na de rit(ten): reserveer uw plaats nu al op dit telefoonnummer: +32 485 94 50 45 Massages zullen plaatsvinden zowel bij de aankomstzone (voetbalstadion RCS Stavelot) alsook in het ADEPS-center van La Fraineuse, maar dit laatste pas in de avonduren. Ook de COMPEX-electrostimulatie toestellen zullen beschikbaar zijn om de vermoeide spieren zo snel mogelijk te herstellen.

* aankomst van elke chrono-etappe: onder de finish-boog, alleen de startmat zal pas na een aanloopfase gepasseerd worden, dit om 'files' en gedrum te vermijden.

* roadbook met alle verder praktische info krijgt elke deelnemer in het weekend voor de start doorgemaild. Meeste info rond parcours en starturen echter ook al op deze website terug te vinden.

* ja, er wordt opnieuw gefilmd! Ons video-team zal proberen om het gebeuren mooi in beeld te brengen met dagelijkse filmpjes en impressies.

* vanaf nu geen annulaties meer mogelijk, tenzij je zelf een vervanger aanbrengt (op 18 mei, 1 week voor de start), dus ook geen kosteloze overzettingen meer. Dank voor uw begrip.

 

 

 

Meer lezen

LCMT 2022 vanuit Stavelot !

Na 2 jaar van gedwongen covid-annulaties ziet het er naar uit dat we nog eens een LCMT mogen beleven eind mei. We zullen u vanaf nu wekelijks alle praktische info doorsturen. Deze nieuwsbrief heeft even op zich laten wachten. Daar was helaas een dwingende reden voor. Biking Events had al ruim twee jaar een geschreven principe-akkoord met de gemeente Spa om de LCMT van daaruit te organiseren. Vanaf oktober ’21 waren we in voortdurende communicatie, inclusief het aanleveren van heel veel formulieren en almaar complexer wordende aanvraagdossiers aan de administratieve diensten in Spa. Tot onze ontzetting vernamen we eind februari plots dat de gemeente Spa voor 2022 liefst nog géén groot evenement zoals de LCMT terug wou ontvangen (covid-angst?). We mochten wel een nieuwe poging wagen voor 2023… Dat alles al geregeld was met Rode Kruis, met de Dienst Natuur en Bos, met het ADEPS-center ‘La Fraineuse’ kon de lokale administratie niet van gedacht doen veranderen. Finaal hebben wij met de aanpalende gemeente STAVELOT een waardig alternatief kunnen bekomen, zodat de LCMT 2022 in dezelfde omgeving alsnog kan doorgaan: Stavelot reikt de LCMT een reddende hand en stemt toe om zowel de sporthal alsook alle andere logistieke ondersteuning te verlenen. We zijn de gemeentelijke verantwoordelijken in Stavelot  héél erg dankbaar voor de reddingsboei die ze de LCMT maar vooral ook alle hunkerende deelnemers hebben toegeworpen. Vele jaren geleden startte de toen nog 4 dagen durende LCMT (mtb) verschillende keren vanuit Stavelot en was het tegelijk finish op dag 4. In die tijd toonde Stavelot zich keer op keer een gastvrije en behulpzame partner. Het doet onze erkentelijkheid voor deze carnaval- en abdijstad alleen maar toenemen.

Intussen zijn alle akkoorden ook officieel gesloten, zodat niets de effectieve uitwerking van de LCMT 2022 nu nog in de weg staat. Komende dagen en weken gaan we er nog meermaals naartoe om al die praktische zaken geregeld te krijgen. We doen ook alles voor de verdere voorbereiding ten einde de best mogelijke omkadering voor u te kunnen garanderen.

Er zijn natuurlijk wel een aantal gevolgen. Zo werden de etappes gedeeltelijk aangepast (start/finish Stavelot). Voor de MTB zijn de 3 etappes er zelfs nog mooier op geworden. Dat leerde de zeer recente aprilverkenning.

Wat betekent dit verder voor u als deelnemer?

  1. Wie in Spa logeert kan kiezen: ofwel fiets je elke dag een extra opwarming over de ‘ravel’ (oude spoorwegverbinding) naar Stavelot om vanaf daar de al of niet de iets kortere etappe-afstand rijden. Als recreant-fietser (geen chrono) kan dit te overwegen zijn. Ofwel verplaats je je eerst met de wagen tot in Stavelot. We zullen je een overzicht van alle mogelijke parkeerplaatsen  in en rond Stavelot bezorgen. Daar kan je best vooraf op intekenen.
  2. De startpermanentie (afhalen startpakketten) gebeurt op enkel in de sporthal van Stavelot. Voor de CYCLO, triathlon en combi enkel op donderdagochtend tussen 7u30 en 10u. Voor de MTB en cross-duathlon de dag nadien (vrijdag) op zelfde tijdstippen en lokatie. Maar voor de mountainbikers en cross-duatleten is er ook een afhaalmoment op donderdagnamiddag tussen 16 en 18u in Stavelot (in de sporthal). 
  3. Startorganisatie dagelijks-praktisch: alle uitleg vind je onder de webpagina INFO/algemeen. Voor wie tijdregistratie heeft gekozen betekent dit dat er na een aanloopstrook een startmat wordt neergelegd die het begin van de tijdregistratie inluidt. Ook dit wordt nog per etappe in detail aan elke betrokkene meegedeeld. We voorzien dus ‘startboxen’, waarbij een gelimiteerd max. aantal fietsers tegelijk de start kan nemen.
  4. Douches en vestiaires: de sporthal in Stavelot is beschikbaar.
  5. Bike-wash uitsluitend in Stavelot bij de sporthal.
  6. De kiné-service blijft behouden en zal zowel in Stavelot (sporthal direct na aankomst tot rond 19u) als ’s avonds in La Fraineuse behouden blijven. Je zal vooraf kunnen intekenen op ‘massagelijst Stavelot’ of ‘massagelijst La Fraineuse’.
  7. De 3de CYCLO-etappe zal worden geïntegreerd binnen (een deel van) de 'Waalse Pijl' voor wielertoeristen. Start weliswaar op de LCMT-site in Stavelot (voetbalveld), van waar wordt ingepikt op het parcours van de 134 km van de Waalse Pijl. Je passeert dus ook door Spa, maar vindt als LCMT_cyclo of triatleet-rijder de streep terug in Stavelot. 
  8. De COMBI-rijders rijden op dag 1 en 2 met de koersfiets (CYCLO) en mountainbiken op dag 3 en 4.

 

Meer lezen

Parcours presentatie LCMT 2023 (video)

Bekijk de video (link) en bestudeer zowel etappekaarten (alle afstandversies!), hoogteprofielen en de technische fiches (bevoorradingen waar en wanneer etc...)!

Meer lezen

Proficiat en dankuwel deelnemers, medewerkersteam, sponsors... Op naar 20ste LCMT (10-13 mei 2018)!

Een hele grote proficiat aan ALLE deelnemers van deze tropische LCMT 2017! We zeggen ook dankuwel aan allen die mee geholpen hebben om dit 'warmste' fietsgebeuren van de Benelux tot zo'n mooi einde te brengen. Medewerkers en sponsors, maar ook die personen en bedrijven die door hun service (dank je VELODRONE bv. voor de fantastische filmbeelden & more is coming...) de LCMT op zo'n hoog belevingsniveau hebben weten te brengen. 

Wij maken nu al afspraak voor de jubileum-editie van 10 tot en met 13 mei 2018!

In de komende dagen mag elke deelnemer in de mailbox nog een online enqu√™te formulier verwachten. Daar zijn ook nog enkele mooie prijzen aan verbonden. Uiteraard weten wij dat er zaken voor verbetering vatbaar zijn. De inspanningen die geleverd zijn geweest door wie deze LCMT'17 effectief mogelijk heeft gemaakt zijn echter enorm. Verder groeien betekent dan ook vooral 'minder werk' voor sommigen en dus het uitbouwen van een nog ruimer organisatie-team zowel in de maanden voor als tijdens de LCMT. Het geslaagde triathlon-experiment alleen al zal bv. een injectie vereisen qua bijkomende omkadering. Waar we kunnen, trekken we de huidige sterke lijn gewoon door. Voor de rest, 19 jaar ervaring aan de basis met intussen een huidig basisteam waarvan de dragers ook al meerdere jaren meedraaien, dat is zoals in voetbaltransfer-termen uitgedrukt, straks gewoon speuren naar 'enkele gerichte' versterkingen.
Meer lezen

Afwerken betaling/ inloggen en je gegevens controleren?

Uw betaling nog afwerken maar u weet niet meer hoeveel er na het voorschot nog open staat? Controleer je gegevens als volgt:
  • Ga via de knop inschrijven naar www.lcmt.bike
  • Gebruik je e-mailadres (waarmee je hebt ingeschreven) + paswoord
  • Je paswoord kwijt? Vraag een nieuw -->wordt automatisch naar jouw mailadres toegestuurd
  • Op dat moment krijg je toegang om te zien waarvoor je weer hebt ingeschreven. Je ziet ook je persoonlijke gegevens en - belangrijjk! - je kunt zien of onze administratie uw betaling al heeft verwerkt. Of hoeveel het totaal bedrag ook al weer was als je vooraf enkel een voorschot had betaald.
  • Iets niet conform met wat je wilde of dacht ingevuld te hebben? Contacteer ons! Alleen onze 'admin' is gemachtigd om aanpassingen in te voeren.
  • Wat je wel ALTIJD kunt doen: u kan zelf iemand anders toevoegen/inschrijven onder u, als je zelf hoofdboeker bent. Echter op dit moment zal die extra persoon die er nu nog bij komt altijd 'reserve' zijn daar de LCMT 2017 in principe volzet is.
Meer lezen...

Kies ik voor MTB, Cyclo of Combi? Of triathlon of cross-duathlon?

De LCMT is sinds enkele jaren zowel toegankelijk voor mountainbikers als weg-'coureurs'. En sinds enkele jaren kun je zelfs de COMBI-tour of triathlon-uitdaging aangaan! In 2019 komt daar ook nog eens een cross-duathlon bij.

Wat wordt het straks voor jou? 

  1. MOUNTAINBIKE: 3-daagse 31/5 - 2/6 keuzes uit COMPETITIE XL-afstand, COMPETITIE 'large-afstand' en RECREATIEF (XL, Large of Medium-afstand)
  2. CYCLO: weg-3-daagse 30/5 - 1/6 keuze uit CHRONO (goud - zilver - brons) XL-afstand of Large-afstand en RECREATIEF (XL, Large of Medium-afstand)
  3. COMBI-TOUR: vierdaagse 30/5 - 2/6 enkel COMPETITIEF XL-afstand (dag 1 en 3 op de koersfiets, dag 2 en 4 op de mountainbike, laatste dag wel slechts de 'large'-mtb)
  4. TRIATHLON: vierdaagse 30/5 - 2/6 enkel  COMPETITIEF maar 2 afstandkeuzes zijnde XL-triathlon en 'Large'-triathlon (bij dit laatste fiets je 3 dagen 'Large'-cyclo). 3 dagen op de koersfiets, laatste dag 'Large'-MTB, aangevuld met loop- en zwemproeven (details onder triathlon-pagina).
  5. CROSS-DUATHLON: 3-daagse 31/5 - 2/6 enkel COMPETITIEF, dagelijks eerst 6 km lopen, dan de 'Large-MTB-etappe' en finaal nog eens 6 km lopen.
Lees meer...

Hoe deelnemen? Hoe inschrijven?

Geniet van de beste prijsvoorwaarden en schrijf SNEL in!
Met of zonder hotelformule? Tot eind november worden de Vayamundo-kamers exclusief voorbehouden voor LCMT-deelnemers. Nadien niet meer... Je regelt hoe dan ook zelf logies (zie directe link met mogelijke hotels en andere accommodaties onder de knop 'inschrijven') 
Inschrijven kan uitsluitend vooraf en dit totdat de ca. 600 plaatsen de deur uit zijn.

Inschrijven via www.lcmt.bike (of hierboven op INSCHRIJVEN klikken)

Betalen: het volledige inschrijvingsbedrag ineens of een voorschot van 100 EUR per persoon. Geen voorschotten meer voor wie na 1 januari inschrijft, dan graag hele bedrag ineens.

Annulatievoorwaarden? Zie reglement.
Lees meer...

Is de LCMT iets voor mij?

Voortaan is de LCMT echt voor iedereen die kickt op fietsuitdagingen! Diverse formules zijn immers mogelijk en ook inzake afstandkeuzes zijn er dagelijks wel variatiemogelijkheden. Zo is er de 'lange' of XL-afstand op de fiets (zowel MTB als CYCLO). Maar kun je ook 2 kortere afstandsvarianten kiezen en dit voortaan ook op triathlon.

Als mountainbiker kun je puur recreatief meerijden (g√©√©n tijdregistratie) of je gaat de competitie-challenge m√©t tijdregistratie aan. Idem op de koersfiets: ofwel met tijdregistratie (brevet goud - zilver - brons) ofwel zonder. 
In de andere formules - de COMBI, de triathlon en de cross-duathlon - krijgen deelnemers altijd en d'office een tijdchip mee. 

Uiteindelijk is de LCMT voortaan echt voor IEDEREEN geschikt, mits een geschikte voorbereiding vooraf. Ook als je beroepshalve over te weinig trainingstijd beschikt om de XL-afstanden met plezier aan te kunnen kun je immers op de kortere afstanden terecht.
Lees Meer...

LCMT van 27 tot en met 29 mei (Pinksterweekend)

Belangrijke mededeling: de LCMT mountainbike & cross-duathlon 2023 schuift 1 week op naar het Pinksterweekend: zaterdag 27, zondag 28 en maandag 29 mei 2023 worden dus de 3 etappedagen. Reden: totaal onverwacht en onbedoeld door de gemeentelijke overheid van Malmedy over het hoofd gezien (mille excuses, sic!)  zijn er in het Hemelvaartweekend een te groot aantal eenmalige andere manifestaties. Hierdoor is ondermeer de sporthal noch de omgeving er rond beschikbaar voor de LCMT. Dit werd ons pas begin deze week meegedeeld.

In allerijl hebben we per direct samen naar een alternatieve, zo dicht mogelijke datum gezocht. Het Pinksterweekend ‚Äď slechts 7 dagen later ‚Äď was en is de meest evidente oplossing. Uiteraard hopen we dat u hierdoor niet wordt afgeschrikt. Een extra trainingsweek kan mogelijk niet eens zoveel kwaad? Het weze echter duidelijk dat niemand een maand geleden bij goedkeuring van de LCMT in Malmedy heeft gedacht aan die¬†bijkomende √©n eenmalige evenementen-drukte in Malmedy. Naar men ginds beweert geldt dit trouwens enkel 2023. In 2024 zou het Hemelvaartweekend wel ruimte bieden voor een 3-daagse als de LCMT. Wie weet kan het in de toekomst soms wel handig zijn dat we tussen beide lange weekends kunnen kiezen (zie bv. het al of niet samenvallen met BeMC zo vermijden, wat dit jaar wel degelijk het geval was geweest als LCMT in Hemelvaart was gebleven). Om het met mijn persoonlijk idool Johan Cruijff te zeggen: "Elk nadeel heb zijn voordeel!"¬†Echte Ardennen-DIE HARDS kunnen nu beide meerdaagses aan elkaar breien.

Hoeft het gezegd dat ik¬†zelf een zeer stressvolle week achter de rug heb? Het was al niet eenvoudig om met Malmedy ‚Äď eindelijk ‚Äď een gedroomde nieuwe pleisterplaats te vinden voor de LCMT. Een geslaagde 2de kerstdagmissie zorgde voor een alsnog rust brengende oudejaarsavond‚Ķ Nu dreigde die 23ste editie plotseling alsnog weer gehypothekeerd te worden. Remember reeds de perikelen met Spa in 2022, waar een eerdere toezegging uit 2020 door politieke kronkels (of gekonkel) werd ingetrokken, luttele 14 weken voor geplande organisatiedatum. Stavelot was toen de reddingsboei, waardoor er na 2 jaar corona in extremis opnieuw een LCMT kon plaatsvinden. Voor 2023 dachten √©n denken we met Malmedy een sterke nieuwe uitvalsbasis te hebben gevonden. Tot die mail zondagnamiddag in mijn mailbox viel‚Ķ Soit, we hebben er hier intern vier z√©√©r intensieve dagen op zitten met bijna dagelijks over en weer mailen en bellen, weinig nachtrust √©n vooral tot deze namiddag wachten op 1 verlossend signaal vanuit Malmedy.¬†

Wie al logement heeft geboekt zal dit normaliter én hopelijk wel kunnen wijzigen naar de nieuwe datum. Intussen kregen we al groen licht van de Jeugdherberg in Bevercé waar er nu vier 6-persoons- en acht 8-persoonskamers beschikbaar zijn vanaf vrijdagavond 26 mei. 

Tot slot moeten wij nu spoorslags de gemeentes en Diensten voor Natuur en Bos in de regio briefen over de verplaatste datum. Sommige van die documenten waren pas vorige week verstuurd... Maar als we nu meteen de nieuwe datum doorgeven, dan¬†duimen we dat het allemaal wel in orde komt. Qua parcours kregen we trouwens al positieve signalen van enkele ‚ÄėNatuur- en Bos-kantons‚Äô en die positieve adviezen zijn overigens niet datumgebonden, maar betreffen louter het akkoord om de aangegeven MTB-paden en stroken te mogen gebruiken.

In elk geval, na de eerdere corona-miserie in 2020-21 moeten ze vroeger opstaan om ons er onder te krijgen, al heb ik het zondagnacht wel effe heel benauwd gekregen, als je me begrijpt ;)

Meer lezen

LCMT

Onze Partners